۱. اصغری نکاح، م و حیدری، آ. (۱۳۸۹). مقایسه شیوههای نگهداری و حمایت کودکان بیسرپرست و بدسرپرست از منظر مراقبت سلامتی و بهداشت روانی. چهارمین جشنواره علمی- تحقیقاتی کودکان سرور. مشهد، دانشگاه علوم پزشکی.
۲. بنزیس، ک و مکیژیک، ر. (۱۳۹۱). پرورش تابآوری خانواده: مروری بر عوامل کلیدی محافظ. (ترجمه: پروین جمشیدیان قلعه شاهی). مجله بر خط دانش روانشناختی. (انتشار به زبان اصلی: ۲۰۰۹).
۳. بهادری خسروشاهی، ج و حبیبی کلیبر، ر. (۱۳۹۶). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر سرمایه روانشناختی، خودارزشمندی و بهزیستی اجتماعی سالمندان. مجله روانشناسی پیری، ۲ (۳)، ۱۶۵-۱۵۳.
۴. پاشاشریفی، ح؛ شهنی ییلاق؛ منیجه ییلاق و محبی نورالدین وند، م ح. (۱۳۹۳). بررسی رابطه ساده و چندگانه ابعاد سرمایه روانشناختی با تلاش و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی اجتماعی، ۹ (۳۰)، ۹۳-۱۱۲.
۵. بهاری، ف (۱۳۹۳). مبانی امید و امیددرمانی: راهنمای امیدآفرینی. تهران: نشر دانژه.
۶. جاماسیان مبارکه، آ و دوکانهای فرد، ف. (۱۳۹۶). اثربخشی واقعیتدرمانی بر افزایش تابآوری، امید به زندگی و بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور مرکز ناباروری صارم. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال هشتم، (۲۹)، صص ۲۶۲-۲۳۷.
۷. حسینی، ر؛ غلامقاسمی؛ م؛ زارعی، م ع و شیرینبیان، م. (۱۳۹۴). بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان دختر. دومین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
۸. حصار سرخی، ر؛ اصغری نکاح، م؛ لعلزاده، ک و پروانه، ا. (۱۳۹۵). مقایسه پرخاشگری و دانش هیجانی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست با کودکان عادی. فصلنامه سلامت روانی کودک، ۳ (۲)، صص۷۷-۸۶.
۹. حیدری ساربان، و (۱۳۹۲). نقش سرمایههای روانشناختی در ارتقای شاخصهای کیفیت زندگی در مناطق روستایی شهرستان مشکین شهر. فصلنامه علمی پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران، سال دوازدهم، (۴۲)، صص ۲۵۵-۲۳۹.
۱۰. خنداندل، سحر و کاویانفر، حسین. (۱۳۹۴). نقش اعتماد در روابط بین فردی و تاب آوری خانواده در رضایت زناشویی زوحهای شاغل. دوفصلنامه آسیبشناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده,۱. ۱. صص ۱۴-۳۱.
۱۱. رسولی، م؛ یغمایی، ف و علوی مجد، ح. (۱۳۸۹). ویژگیهاس روانسنجی «مقیاس امیدواری نوجوانان» در نوجوانان ساکن مراکز شبانهروزی. فصلنامه پایش، سال نهم، (۲)، صص۲۴-۱۹۷.
۱۲. رحیمی نیت، م. (۱۳۹۲). تأثیر واقعیت درمانی بر کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی نوجوانان پسر بیسرپرست، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.
۱۳. سلیگمن، م. (۱۳۹۶). کودک خوش بین: برنامهای آزموده شده برای ایمن ساختن همواره کودکان در برابر افسردگی. (ترجمه: فروزنده داورپناه). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: ۱۹۹۵).
۱۴. شاملی، ر و حسنی، ف. (۱۳۹۶). اثربخشی واقعیتدرمانی بر تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان. فصلنامه روانشناسی اندیشه و رفتار. ۱۱ (۴۳)، صص ۸۹-۷۷.
۱۵. شجاعی، ا و سلیمانی، ا. (۱۳۹۴). بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مولفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان اردبیل. مجله روانشناسی مدرسه، ۴ (۱)، ۱۰۴-۱۲۱.
۱۶. شولتز، د. (۱۳۹۸). نظریههای شخصیت. (ترجمه: یحیی سیدمحمدی). تهران: نشرارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: ۲۰۱۳).
۱۷. صاحبی، ع و سلطانیفر، ع. (۱۳۹۷). دعوت به مسئولیتپذیری. تهران: انتشارات سایه سخن.
۱۸. صفار حمیدی، ا؛ حسینیان، س و زندیپور، ط. (۱۳۹۵). تاثیر آموزش مثبتاندیشی بر ادراک شایستگی و مهارتهای اجتماعی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست. فصلنامه سلامت روانی کودک، ۴ (۱)، صص۱۳-۲۴.
۱۹. طباطبایینیا، ش (۱۳۹۴). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر تابآوری و شادکامی دانشآموزان متوسطه شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
۲۰. قاسمی هرندی، ابوالقاسم و فروزنده، الهام. (۱۳۹۵).اثربخشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست شهر اصفهان. سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی.
۲۱. قربانعلی پور، م؛ نجفی، م؛ علیرضالو، ز و نسیمی، م. (۱۳۹۳). اثربخشی واقعیتدرمانی بر شادکامی و امیدواری در زنان مطلقه، فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، (۴)۲، صص ۳۱۵-۲۹۷.
۲۲. قریشی، م و بهبودی، م. (۱۳۹۶). اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی گروهی برتنظیم هیجان وافزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله سلامت اجتماعی، ۴ (۳)، ۲۴۹-۲۳۸.
۲۳. گلاسر، و. (۱۳۹۸). تئوری انتخاب. (ترجمه: علی صاحبی). تهران: انتشارات سایه سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی:۱۹۹۸).
۲۴. گلسر، و. (۱۳۹۶). واقعیتدرمانی. (ترجمه: علی صاحبی). تهران: انتشارات سایه سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی:۱۹۶۵).
۲۵. گلسر، و. (۱۳۸۶). مدیریت زندگی یا نظریه کنترل. (ترجمه: آزاده ملکیان و سید احمد احمدی). اصفهان:دانشگاه علوم پزشکی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: ۱۹۸۵).
۲۶. لادریان، س و راهنمایی، س. (۱۳۹۵). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشجویان. مجموعه مقالات کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز.
۲۷. محبی، س؛ محمدی، ع و قاسمی، ن. (۱۳۹۰). مقایسه شاخصهای ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مکآور و میزان اختلالات رفتاری در کودکان بیسرپرست و عادی. ارمغان دانش، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ۱۶ (۶)، صص ۵۸۶-۵۷۸.
۲۸. مرادی شهربابک، ف؛ قنبری هاشم آبادی، ب و آقامحمدیان شعرباف، ح (۱۳۸۹). بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی به شیوه گروهی بر افزایش میزان عزت نفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۱۱ (۲)، صص ۲۳۸-۲۲۷.
۲۹. مگیارموئه، ج. (۱۳۹۲). مداخلات روانشناسی مثبتنگر: راهنمای درمانگر. (ترجمه:علیاکبر، جلیل اصلانی و سحر رفیعی). تهران: انتشارات کتاب ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی:۲۰۱۱).
۳۰. نجات، ر. (۱۳۹۳). بررسی واقعیتدرمانی به شیوه گروهی بر خودکارآمدی و تابآوری در دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
۳۱. نمازی، آ. (۱۳۹۵). اثربخشی روانشناسی مثبتنگر بر انسجام روانی و سرمایههای روانشناختی دختران بیسرپرست. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی.
۳۲. ووبولدینگ، ر. (۱۳۹۶). واقعیتدرمانی برای قرن بیست و یکم. (ترجمه: حسین زیرک و علی صاحبی). تهران: انتشارات سایه سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی:۲۰۱۳).
۳۳. ولینژاد، ز؛ عقیلی، م و صفاری نیا، م. (۱۳۹۲). اثربخشی واقعیت درمانی (نظریه انتخاب) ویلیام گلاسر یر کیفیت زندگی و خودکارآمدی زنان مطلقه ۱۸- ۲۳ ساله. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی.
34. Aliyev, R., & Karakus, M. (2015). The effects of positive psychological capital and negative feelings on students' violence tendency. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 69-76. [
DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.918]
35. Coşkun, Y. D., Garipağaoğlu, Ç., & Tosun, Ü. (2014). Analysis of the relationship between the resiliency level and problem solving skills of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 673-680. [
DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.766]
36. Gürsoy, F., Biçakçi, M. Y., Orhan, E., Bakırcı, S., Çatak, S., & Yerebakan, Ö. (2012). Study on Self-Concept Levels of Adolescents in the Age Group of 13-18 who Live in Orphanage and those who do not Live in Orphanage. International Journal of Social Sciences & Education, 2(1).
37. Kim, J. U. (2008). The effect of a R/T group counseling program on the Internet addiction level and self-esteem of Internet addiction university students. International Journal of Reality Therapy, 27(2).
38. Koerner, A. F., & Maki, L. (2004, July). Family communication patterns & social support in families of origin & adult children subsequent intimate relationships. In International association for relationship research conference (pp. 22-5).
39. Kostyukova, T. A., Revyakina, V. I., Erokhin, V. K., Loyko, O. T., Galtsova, N. P., & Dryga, S. V. (2016). Psychological and Educational Support of Substituting Family Selection for Orphaned Children of Pre-School Age. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 233, 327-332. [
DOI:10.1016/j.sbspro.2016.10.145]
40. Law, F. M., & Guo, G. J. (2015). The impact of reality therapy on self-efficacy for substance-involved female offenders in Taiwan. International journal of offender therapy and comparative criminology, 59(6), 631-653. [
DOI:10.1177/0306624X13518385]
41. Livingstone, S., & Markham, T. (2008). The contribution of media consumption to civic participation. The British journal of sociology, 59(2), 351-371. [
DOI:10.1111/j.1468-4446.2008.00197.x]
42. Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge (p. 3). Oxford: Oxford University Press.
43. Makame, V., Ani, C., & Grantham‐McGregor, S. (2002). Psychological well‐being of orphans in Dar El Salaam, Tanzania. Acta paediatrica, 91(4), 459-465. [
DOI:10.1111/j.1651-2227.2002.tb01671.x]
44. Mason, D., Palmer, C., Duba, D., & Jill, D. (2009). Using reality therapy in schools: Its potential impact on the effectiveness of the ASCA national model. International journal of reality therapy, 29(2), 5.
45. Okorodudu, G. N. (2010). Influence of parenting styles on adolescent delinquency in delta central senatorial district. Edo Journal of Counselling, 3(1), 58-86. [
DOI:10.4314/ejc.v3i1.52682]
46. Prince-Embury, S. (2013). Translating resilience theory for assessment and application with children, adolescents, and adults: Conceptual issues. In Resilience in Children, Adolescents, and Adults (pp. 9-16). Springer New York. [
DOI:10.1007/978-1-4614-4939-3_2]
47. Purohit, S. P., & Pradhan, B. (2017). Effect of yoga program on executive functions of adolescents dwelling in an orphan home: A randomized controlled study. Journal of traditional and complementary medicine, 7(1), 99-105. [
DOI:10.1016/j.jtcme.2016.03.001]
48. Reeder, S. D. (2011). Choice theory: An investigation of the treatment effects of a choice theory protocol on students identified as having a behavioral or emotional disability on measures of anxiety, depression, locus of control and self-esteem (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Charlotte).
49. Snyder, C. R. (Ed.). (2000). Handbook of hope: Theory, measures, and applications. Academic press.
50. Stajkovic, A. D. (2003). Introducing positive psychology to work motivation: Development of a core confidence model. In Academy of Management national meeting, Seattle, Washington.
51. Stone, W. (2001). Measuring social capital. Towards a theoretically informed measurement framework for researching social capital in family and community life. Research paper, (24).
52. Wubbolding, R. E, Brickel. J. (2006). Rol play and the art of teaching choice therapy reality therapy and lead management.International journal of reality therapy . 22(2), 225-246.
53. Wubbolding, E. R. & Brickell, J. (2000). Councelling with reality therapy
54. Yim, H. Y., Seo, H. J., Cho, Y., & Kim, J. (2017). Mediating Role of Psychological Capital in Relationship between Occupational Stress and Turnover Intention among Nurses at Veterans Administration Hospitals in Korea. Asian Nursing Research, 11(1), 6-12. [
DOI:10.1016/j.anr.2017.01.002]