۱. آلن، ام.، ج. و ین، و.م. (۲۰۰۱). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روان سنجی). ترجمه علی دلاور (۱۳۸۹). تهران: انتشارات سمت.
۲. امیری، س. و سپهریان آذر، ف. (۱۳۹۷). اعتباریابی ویژگیهای روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ. رویش روانشناختی، ۱(۲۲)، ۶۵-۹۲.
۳. ایزدی، ب.، قائدی، ع.، قاسمی سیانی، م.، حیدری توپکانلو، م. (۱۳۹۸). تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام برکیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس. مطالعات رسانههای نوین، ۵(۱۷)، ۱۹۶-۱۷۳.
۴. بابایی فرد، ا.، گنجی، م.، حیدریان، ا. (۱۳۸۳). بررسی تأثیر اینترنت بر هویت چندفرهنگی. مطالعات توسعه اجتماعی -فرهنگی، ۲(۴)، ۱۲۵-۹۷.
۵. جاوید، م. (۱۳۸۷). فلسفه سایبر و فضای رسانه. رسانههای دیداری و شنیداری، ۴(۶)، ۵۹-۵۰.
۶. جنادله، ع.، رهنما، م. (۱۳۹۷). بازنمایی آسیبشناسانه رسانههای نوین در مطالعات خانواده: فراتحلیل مقالات چاپ شده در خصوص تأثیر رسانههای نوین بر خانواده. مطالعات رسانههای نوین، ۴(۱۶)، ۶۵-۳۵.
۷. حاجیزاده، ا.، و اصغری، م. (۱۳۹۰). روش ها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: جهاد دانشگاهی.
۸. حسینی، ف.، مؤمنی، ف. (۱۳۹۵). بررسی رابطهی عملکرد خانواده با استفاده از شبکههای اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، ۲(۷)، ۱۶۵-۱۵۳.
۹. خانیکی، ه.، خجیر، ی. (۱۳۹۸). ظرفیتها و چالشهای شبکههای اجتماعی مجازی برای جامعهی مدنی ایران. مطالعات رسانههای نوین، ۵(۱۷)، ۶۹-۳۵.
۱۰. خواجه احمدی، م.، پولادی، ش.، بحرینی، م. (۱۳۹۵). طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل. نشریه روانپرستاری، ۴(۴)، ۵۱-۴۳.
۱۱. رضایی، م.، غلامزاده، م. (۱۳۹۷). تحلیل فردگرایی در شبکههای اجتماعی مجازی. مطالعات رسانههای نوین، ۴(۱۵)، ۳۱-۱.
۱۲. رهبر قاضی، م.، فدایی دهچشمه، م.، شهریاری، ا. (۱۳۹۶). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر مصرفگرایی سیاسی. مطالعات رسانههای نوین، ۳(۱۱)، ۵۹-۳۵.
۱۳. سعدیپور، ا. (۱۳۹۶). رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، ۲۴(۹۱)، ۲۰۲-۱۷۵.
۱۴. صالحی، م.، رمضانی، م.، نمیرانیان، ن.، صالحی، م. (۱۳۹۱). بررسی روایی و پایایی پرسش نامهی ارزیابی اعتیاد اینترنتی چن. اصول بهداشت روانی، ۱۴(۵۵)، ۲۴۵-۲۳۶.
۱۵. طاهریان، م.، دلاور، ع.، رسولی، م.، عقیلی، و. (۱۳۹۷). رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران. مطالعات رسانههای نوین، ۴(۱۵)، ۲۵۳-۲۸۰.
۱۶. علوی، سید سلمان؛ اسلامی مهدی؛ مراثی محمد رضا؛ نجفی مصطفی؛ جنتی فرد، فرشته و رضاپور حسین (۱۳۸۹) «ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ». مجله علوم رفتاری، سال سوم شماره ۴، ۱۸۳-۱۸۹.
۱۷. علوی، س.، جنتی فرد، ف.، مرآثی، م.، رضاپور، ح. (۱۳۸۸). بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت GPIUS درکاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان سال ۱۳۸۸. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، ۱۱(۴۰)، ۵۱-۳۸.
۱۸. علوی، س.، جنتی فرد، ف.، اسلامی، م.، رضاپور، ح. (۱۳۸۸). روایی، پایایی و تحلیل عاملی مقیاس استفاده وسواس گونه از اینترنت در کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، ۱(۵)، ۷۱۵-۷۲۴.
۱۹. فرقانی، م.، مهاجری، ر. (۱۳۹۷). رابطه میان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان. مطالعات رسانههای نوین. ۴(۱۳)، ۲۵۹-۲۹۲.
۲۰. قاسمی، و.، عدلی پور، ص.، برندگی، ب. (۱۳۹۳). رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک با تصور بدن در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان. فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ۶(۱۲)، ۹۲-۶۱.
۲۱. متقی، ش.، صفایی، ص. (۱۳۹۶). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه استفاده آسیب زا از اینترنت. پژوهش در سلامت روانشناختی، ۲(۱۱)، ۱۰۲-۹۲.
۲۲. هومن، ح. (۱۳۸۰ ). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: پارسا.
23. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4th Edn (Washington, DC: American Psychiatric Association).
24. Andreassen, C. S. (2015). Online social network site addiction: A comprehensive review. Current Addiction Reports, 2(2), 175-184. [
DOI:10.1007/s40429-015-0056-9]
25. Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 210-230. [
DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x]
26. Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites. Journal of computer-mediated communication, 12(4), 1143-1168. [
DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x]
27. Ellison, N. B., & Boyd, D. (2013). Sociality through social network sites. The Oxford handbook of internet studies, 151-172. [
DOI:10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008]
28. Elphinston, R. A., & Noller, P. (2011). Time to face it! Facebook intrusion and the implications for romantic jealousy and relationship satisfaction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 631-635. [
DOI:10.1089/cyber.2010.0318]
29. Faraon, M., & Kaipainen, M. (2014). Much more to it: The relation between Facebook usage and self-esteem. In Proceedings of the 2014 IEEE 15th International Conference on Information Reuse and Integration (IEEE IRI 2014) (pp. 87-92). IEEE. [
DOI:10.1109/IRI.2014.7051876]
30. Ferraro, G., Caci, B., D'amico, A., & Blasi, M. D. (2006). Internet addiction disorder: an Italian study. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 170-175. [
DOI:10.1089/cpb.2006.9972]
31. Financial Tribune Daily. (2018). Iran ranked world's 7th Instagram user. Retrieved September 14, 2019 from https://financialtribune.com/node/81384
32. García-Martín, J., & García-Sánchez, J. N. (2015). Use of facebook, tuenti, twitter and myspace among young Spanish people. Behaviour & Information Technology, 34(7), 685-703. [
DOI:10.1080/0144929X.2014.993428]
33. Gosling, S. D., Augustine, A. A., Vazire, S., Holtzman, N., & Gaddis, S. (2011). Manifestations of personality in online social networks: Self-reported Facebook-related behaviors and observable profile information. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(9), 483-488. [
DOI:10.1089/cyber.2010.0087]
34. Gramlich, John. (2019). Ten facts about Americans and Facebook. Pew Research Centre, Retrieved August 23, 2019, from https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/05/16/facts-about-americans-and-facebook/
35. Hjarvard, S., & Helles, R. (2015). Books and publishing in a digital age-An introduction. Northern Lights. Film & Media Studies Yearbook, 13(1), 3-9. [
DOI:10.1386/nl.13.1.3_7]
36. Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S., & Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26(1), 1-9. [
DOI:10.1016/j.iheduc.2015.02.004]
37. Jenkins-Guarnieri, M. A., Wright, S. L., & Johnson, B. (2013). Development and validation of a social media use integration scale. Psychology of popular media culture, 2(1), 38-50. [
DOI:10.1037/a0030277]
38. Johansson, A., & Götestam, K. G. (2004). Internet addiction: characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12-18 years). Scandinavian journal of psychology, 45(3), 223-229. [
DOI:10.1111/j.1467-9450.2004.00398.x]
39. Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68. [
DOI:10.1016/j.bushor.2009.09.003]
40. Khazaal, Y., Billieux, J., Thorens, G., Khan, R., Louati, Y., Scarlatti, E.,... & Zullino, D. (2008). French validation of the internet addiction test. Cyberpsychology & behavior, 11(6), 703-706. [
DOI:10.1089/cpb.2007.0249]
41. Kim, K. S., Sin, S. C. J., & Tsai, T. I. (2014). Individual differences in social media use for information seeking. The Journal of Academic Librarianship, 40(2), 171-178. [
DOI:10.1016/j.acalib.2014.03.001]
42. Krause, A. E., North, A. C., & Heritage, B. (2018). Musician interaction via social networking sites: Celebrity attitudes, attachment, and their correlates. Music & Science, 1(1), 1-11. [
DOI:10.1177/2059204318762923]
43. Laconi, S., Rodgers, R. F., & Chabrol, H. (2014). The measurement of Internet addiction: A critical review of existing scales and their psychometric properties. Computers in human behavior, 41(1), 190-202. [
DOI:10.1016/j.chb.2014.09.026]
44. Lee, Dongwon, Park, J. Yejean, Kim, Junha, Kim, Jaejeung., & Moon, Junghoon. (2011). "Understanding music sharing behaviour on social network services". Online Information Review, 35)5(, 716-733. [
DOI:10.1108/14684521111176462]
45. Lin, C. Y., Broström, A., Nilsen, P., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2017). Psychometric validation of the Persian Bergen Social Media Addiction Scale using classic test theory and Rasch models. Journal of behavioral addictions, 6(4), 620-629. [
DOI:10.1556/2006.6.2017.071]
46. Nyland, R., & Near, C. (2007). Jesus is my friend: Religiosity as a mediating factor in Internet social networking use. In AEJMC Midwinter Conference, Reno, NV.
47. Sigerson, L., & Cheng, C. (2018). Scales for measuring user engagement with social network sites: A systematic review of psychometric properties. Computers in Human Behavior, 83(1), 87-105. [
DOI:10.1016/j.chb.2018.01.023]
48. Turel, O., & Serenko, A. (2012). The benefits and dangers of enjoyment with social networking websites. European Journal of Information Systems, 21(5), 512-528. [
DOI:10.1057/ejis.2012.1]
49. Valenzuela, S., Park, N., & Kee, K. F. (2009). Is there social capital in a social network site?: Facebook use and college students' life satisfaction, trust, and participation. Journal of computer-mediated communication, 14(4), 875-901. [
DOI:10.1111/j.1083-6101.2009.01474.x]
50. Verduyn, P., Ybarra, O., Résibois, M., Jonides, J., & Kross, E. (2017). Do social network sites enhance or undermine subjective well‐being? A critical review. Social Issues and Policy Review, 11(1), 274-302. [
DOI:10.1111/sipr.12033]
51. Wang, J. L., Jackson, L. A., Gaskin, J., & Wang, H. Z. (2014). The effects of Social Networking Site (SNS) use on college students' friendship and well-being. Computers in Human Behavior, 37(1), 229-236. [
DOI:10.1016/j.chb.2014.04.051]
52. Widyanto, L., Griffiths, M. D., & Brunsden, V. (2011). A psychometric comparison of the Internet Addiction Test, the Internet-Related Problem Scale, and self-diagnosis. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(3), 141-149. [
DOI:10.1089/cyber.2010.0151]
53. Yaakobi, E., & Goldenberg, J. (2014). Social relationships and information dissemination in virtual social network systems: An attachment theory perspective. Computers in Human Behavior, 38(1), 127-135. [
DOI:10.1016/j.chb.2014.05.025]
54. Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. [
DOI:10.1089/cpb.1998.1.237]
55. Young, K. S. (1998). Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction--and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.