نویسنده مسئول)، کارشناس ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. m_kahrobaei@yahoo.com
چکیده: (1068 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی اشتغال به کار در فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی رشته مشاوره انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفتهاست. جامعه مورد مطالعه فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی رشته مشاوره بود که 15 نفر با روش هدفمند و گلولهبرفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری تا جایی ادامه یافت که با افزایش حجم نمونه، حجم دادهها به شکل چشمگیری افزوده نمیشد و در واقع دادهها به حد اشباع رسیدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. سوالات بازپاسخ مصاحبه، مبتنی بر مبانی نظری الگوی شغلی چندمحوری شفیعآبادی تدوین شده بود و بعد از کدگذاری اولیه، به تحلیل مضامین و دستهبندی مقولهها پرداختهشد. یافتهها: تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه منجر به استخراج 2 مضمون اصلی، 6 مضمون نیمهفرعی و 22 مضمون فرعی درباره چالشهای اشتغال از 88 کد شدهاست. مضامین اصلی عبارتند از چالشهای درونفردی و چالشهای برونفردی؛ چالشهای درونفردی شامل 2 مضمون نیمهفرعی مسائل شخصیتی و مسائل شناختی است و چالشهای برونفردی شامل 4 مضمون نیمهفرعی تحت عنوان مسائل اقتصادی، مسائل آموزشی، مسائل فرهنگی-اجتماعی و مسائل حرفهای بود. نتیجهگیری: یافتههای بدستآمده از مضامین فرعی مسائل شناختی و شخصیتی نشان میدهند که شناخت ابعاد مختلف رشته تحصیلی در زمان انتخاب آن و ویژگیهای شخصیتی در انتخاب و یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی فارغالتحصیلان مشاوره حائز اهمیت است. همچنین نتایج بدستآمده از مضامین چالشهای برونفردی نیز نشان میدهند، معضلات اقتصادی و معیشتی، آموزش کمکیفیت و غیرکاربردی در دوره کارشناسی دانشگاه، عدم تنوع در شغلهای مرتبط، دشواری حرفه مشاوره و زمانبر بودن، موانعی هستند که باعث میشوند دانشجویان این رشته پس از فراغت از تحصیل، نتوانند در شغل متناسب با رشته مشاوره مشغول به کار شوند.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره شغلی دریافت: 1401/5/3 | پذیرش: 1402/4/8 | انتشار: 1403/3/13